عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



 

«خواهر طاهره»،بزرگ بانوی تاریخ همدان

هر ساله با فرا رسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران،بیشتر از همیشه نیاز داریم نگاهی هم به گذشته داشته باشیم،به گذشته پر افتخار بزرگ‌مردان و شیرزنان این مرز و بوم،همان‌هایی که به سابقون انقلاب اسلامی معروفند و رنج دوری از خانواده،تبعید،حبس،شکنجه و از دست دادن عزیزان به چشمشان نیامد اما رنجی که مردم کشور از سلطنت شاهنشاهی می‌کشیدند دغدغه‌شان بود.

استان همدان نیز همواره مهد پرورش انسان‌های وارسته و بزرگی بوده،همان‌هایی که نام‌شان همچنان بر تارک این مرز و بوم می‌درخشد.

یکی از خبرسازترین زنان تاریخ ایران اسلامی زادگاهش همدان است. او متولد 1318 است.

از شاگردان شهید آیت‌الله سعیدی بود،پس از شهادت ایشان از دهه 40 مبارزات انقلابی خود را آغاز کرده و در سال 1352 توسط ساواک دستگیر شده و دوبار در زندان ساواک به شدت شکنجه میشود.در سال 1353 به همت محمدمنتظری با پاسپورت جعلی از کشور خارج شده و مدتی در لندن نظافتچی هتل میشود.در فرانسه و انگلیس با هدف آزادسازی زندانیان سیاسی ایرانی در اعتصاب غذا شرکت و در عربستان هم بین زائران اعلامیه‌های حضرت امام(ره) را پخش می‌کند.

با حمایت امام موسی صدر در سوریه و لبنان آموزش مبارزات چریکی می‌بیند و بعدها خودش در برپایی اردوگاه نظامی آموزش چریک‌های ایرانی در سوریه،مشارکت می‌کند.

این بانوی چریک آزادیخواه در پاریس محافظ شخصی امام راحل می‌شود و انجام وظایف اندرونی بیت را برعهده می‌گیرد.حضرت امام(ره) او را «خواهر طاهره» صدا می‌زند.

«خواهر طاهره»پس از پیـروزی انقلاب اسلامی هم ازپای ننشسته و یکی ازبنیانگذاران سپاه غرب کشور و اولین فرمانده آن میشود.سه دوره نمایندگی مردم همدان درمجلس شورای اسلامی،مسئول بسیج خواهران کل کشور،رئیس زندان زنان تهران،قائم مقام دبیرکل جمعیت زنان جمهوری اسلامی و مدرس دانشگاه علم و صنعت تهران و مدرسه عالی شهید مطهری از دیگر خدمات او به کشور است.

او به همراه آیت الله جوادی آملی و محمد جواد لاریجانی یکی از سه نماینده‌ای بود که در سال67 پیام امام خمینی(ره) را به گورباچف رساند.

از زندگی‌ او،مبارزات و فعالیت‌هایش بارها و بارها نقل شده و گفت‌وگوهای زیادی موجود است،پس مجالی برای پرداختن بیشتر به آنها نیست.

مرضیه حدیدچی(معروف به دباغ)بزرگ بانوی همدانی است که درحال حاضر به توصیه پزشک معالجش دریکی از روستاهای توابع تهران سکنی گزیده است.

مبارزات مسلحانه و انقلابی خواهر دباغ در شرایطی اوج می گیرد که مادر هشت فرزند است.اینکه چگونه یک زن می‌تواند هم در عرصه همسرداری،هم فرزندداری و هم وظایف اجتماعی تعادل برقرار کند،سؤالی است که خانم دباغ این‌گونه به آن پاسخ داد:به عنوان یک مادر در خانه تقسیم وظایف کرده بودم.بچه‌ها علاوه بر تکالیف مدرسه،وظایفی هم در خانه داشتند.مثلاً هر روز یکی از بچه‌ها مسئول شستن ظروف غذا بود.

وی که اکنون صاحب 17 نوه است به تفاوت نظام خانواده امروزی ایرانی با خانواده اوایل انقلاب اشاره کرد و افزود:آن روزها حاکمیت خانه،با مرد خانه بود،در غیاب او،زن خانه قائم مقام به حساب می‌آمد و فرزندان تحت امر این دو بودند.امّا متأسفانه در خانواده‌های امـروزی دختـر خانم‌ها کمک کردن در امور خانه‌داری را ننگ می‌دانند و فرزندان،حاکم خانواده‌ها شده‌اند.

بانوی مبارز همدانی گفت:امور خانه و خانواده اگر روی نظم و احترام به بزرگترها باشد،برای انجام فعالیت‌های اجتماعی زنان هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

وی که شرکت در مبارزات مسلحانه را نیز در کارنامه خود دارد،با ابراز تأسف از شکل‌گیری روحیه راحت‌طلبی در میان جوانان،خطاب به زنان بیان داشت:مطابق فرمایشات حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب،زنان می‌توانند نقش‌های عظیمی حتی در حوزه‌های مدیریتی داشته باشند.

وی که علاوه بر زندگی و کار در همدان،در چند استان دیگر و چند کشور خارجی سکونت داشته است،در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر فرصت ندادن به زنان همدانی در عرصه‌های مدیریتی استان،ابراز داشت:مـردان همدانی از یک غرور خاصی برخوردارند که مـردان شهرستان‌های دیگر این غـرور و منیت را در انتخاب افراد و تقسیم وظایف،کمتر دارند.

دباغ اضافه کرد:قرار بود در همدان از یکی از کتاب‌‌های من رونمایی شود،بعدها متوجه شدم اینکار به دلیل مخالفت بعضی از آقایان صورت نگرفته است.شما حساب کنید وقتی که به برداشتن پارچه از کتاب یک زن رضایت نمی‌دهند،چگونه می‌خواهند به مدیریت زنان راضی شوند.

وی که از بانیان تشکیل سپاه پاسداران در همدان و نخستین فرمانده آن است،به دریافت حکم تأسیس سپاه با امضای آیت‌الله مدنی در همان اوایل انقلاب اشاره کرد و افزود:آن زمان که خداوند این توفیق را نصیب من کرد با این زمان،چند پله تفاوت داشت.مبارزات آن روزهای ما برای سرکوبی ضد انقلاب،منافقین،کومله،دمکرات،ستاره سرخی‌ها،و دنباله روهای آنها بود و آن شرایط قابل قیاس با امروز ایران نیست.گاهی بعضی از برادران خاطراتی از سختی‌های آن روزهای انقلاب تعریف می‌کنند که خودم یادم نمی‌آید،امّا بحمدالله این سختی‌ها به کارآمده و توانسته استفاده‌هایی برای جوانان داشته باشد.

بانوی خبرساز ایرانی در ادامه خاطرنشان کرد:هر زمانی فشارها و خستگی‌های خودش را دارد؛اکنون زنان ما در نیروی انتظامی درجه دارند یا فرهنگی هستند و می‌توانند از زحمات زنان در تاریخ ایــران درس گرفته و عهده‌دار مسئولیت‌های بـزرگ شوند.

لازم به یادآوری است چاپ اول کتاب«خاطرات مرضیه حدیدچی (دباغ)»،سال81 از سوی انتشارات سوره مهر روانه بازارکتاب شد.




:: موضوعات مرتبط: تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 609
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : دو شنبه 14 بهمن 1392
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Harmonic... و آدرس bahram3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com